W pracy adwokata, często mamy do czynienia z negocjowaniem, a następnie konstruowaniem umów handlowych. Na pierwszy rzut oka, wydaje się, że są to zwykłe umowy. Że wystarczy użyć wzorca umowy i gotowe….
Nic bardziej mylnego.
Stworzenie dobrej umowy handlowej bywa długim procesem. Wymaga poznania potrzeb zarówno Klienta, jak i Jego kontrahenta. Dowiedzenia się na czym mu zależy, jakie są Jego priorytety, a co jest niedopuszczalne. Jesteśmy po to, aby pomagać i zabezpieczać, a nie hamować firmę w jej rozwoju…
Konstruując umowę handlową należy mieć na uwadze kilka zasad.
1) Długoterminowy charakter kontraktów – zmieniające się warunki ekonomiczne – możliwość wypowiedzenia umowy, zmiany jej warunków w ramach klauzuli rebus sic stantibus;
2) Standaryzację umów (w konkretnej firmie) – co wyraża się w dążeniu do ujednolicania pewnych rozwiązań w zakresie konkretnego typu kontrahentów. Daje poczucie bezpieczeństwa i stabilności rozwiązań prawnych;
3) Znaczny zakres swobody kontaktowania – z uwagi na zawodowy charakter działalności podmiotów. Brak ograniczeń jak np. w przypadku konsumentów, czy pracowników;
4) Podwyższony standard w zakresie wykonywania umów – obowiązek zachowania szczególnej staranności, uwzględniającej jej profesjonalny charakter.
Konstruując umowy musimy mieć na uwadze, że umowa ta ma służyć stronom i ich relacji biznesowej, a nie powodować niepotrzebne konflikty miedzy stronami. Jednocześnie należy skonstruować ją tak, aby w „czasach złych” służyła naszemu Klientowi. Nieśmiertelna, bowiem pozostaje zasada w myśl której umowę zawieramy w czasach dobrych, a używamy w czasach złych …